Hoe houd je verschillende generaties tevreden?

Voor het eerst in de geschiedenis bevinden we ons met vier generaties op de werkvloer: Babyboomers, Generatie X, Millennials en Generatie Z. Deze generaties hebben allemaal hun eigen ervaringen, opvattingen, expertise en manier van werken. Dat kan nog wel eens een uitdaging zijn! Hoe zorg je er als werkgever voor dat ze zo goed, zo prettig en zo effectief mogelijk samenwerken? Want een goede samenwerking draagt bij de tevredenheid en de productiviteit van je medewerkers. Lees verder om erachter te komen wat de eigenschappen per generatie zijn en hoe jij de samenwerking tussen deze generaties kunt stimuleren.

Binnen de generaties zijn er natuurlijk een heleboel verschillen. Maar toch heeft elke generatie ook een aantal duidelijke overeenkomsten. Waarom zou je daar rekening mee willen houden bij het inrichten van de werkomgeving? En hoe houd je de verschillende generaties tevreden op het werk?

Deze 4 generaties vind je nu op de werkvloer

Goed samenwerken met collega’s is niet altijd even makkelijk, vooral als ze in een hele andere tijd zijn opgegroeid. Hoe houd je die verschillende generaties tevreden op de werkvloer? Door hiernaar te kijken kun je potentiële valkuilen omzeilen en de behoeftes van je werknemers in kaart brengen. Dat zorgt voor productieve én tevreden medewerkers. Millennials werken bijvoorbeeld heel anders dan babyboomers. Op de werkvloer heb je dan ook met minstens vier verschillende generaties te maken. Hoe zorg je ervoor dat die soepel samenwerken? Hieronder zetten wij de generaties en hun behoeften voor je op een rij:

Babyboomers (1945 – 1960)

De generatie die tussen 1945 en 1960 geboren is, noemen we Babyboomers. Babyboomers zijn opgegroeid tijdens de Flower Power beweging en hadden meer vrijheid dan eerdere generaties. Ze maakten de stijgende naoorlogse welvaart mee en studeerden in de onrustige periode tussen 1965 en 1975. Daarnaast kwam er meer werkgelegenheid, stegen de lonen en verbeterden werkomstandigheden. Op dit moment hebben de babyboomers het goed. Ze hebben doorgaans een prima pensioen en genoeg spaargeld.

Deze generatie vormt nog steeds een belangrijk deel van de werknemers. Er bestaan veel misvattingen over deze generatie; ze zouden traag zijn, niet in staat zijn om te veranderen, niet technologisch onderlegd zijn. Maar tegelijkertijd hebben ze ontzettend veel kennis en ervaring die je niet verloren wil laten gaan. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat zij hun kennis delen met jongere generaties en om meer energie te steken in de adoptie van nieuwe technologieën. Zo blijft deze generatie een waardevolle toevoeging voor je bedrijf.

Generatie X (1961-1980)

Generatie X wordt gezien als de ‘verloren generatie’, en worden ook vaker Generatie Nix genoemd. Zij maakten de periode van economisch verval na de oliecrisis mee toen ze net afgestudeerd waren. Hierdoor hadden zij veel moeite om werk te vinden. Vrouwen gingen steeds vaker werken en gemiddeld is het opleidingsniveau van Generatie X hoger dan van vorige generaties.

Op de werkvloer zijn zij vaak op zoek naar verbinding. Ze vinden processen belangrijker dan posities en omarmen diversiteit. Wil je deze generatie beter faciliteren? Kijk dan eens of je de bedrijfsprocessen kunt optimaliseren zodat ze sneller en efficiënter verlopen.

Millennials (1981-1995)

Millennials zijn opgegroeid in een tijd van technologische vooruitgang en economische voorspoed. Ze zijn een zelfverzekerde, optimistische generatie die gewend is om haar zin te krijgen. Ze maakten tijdens hun vormende jaren 9/11 en de nasleep daarvan mee. Ze zijn zich dan ook bewust van wat er in de wereld gebeurt. Ze merken ze de effecten van klimaatverandering en vergrijzing. Velen van hen hadden een lastige start op de arbeidsmarkt als gevolg van de crisis.

Millennials zijn veel bezig met digitale communicatie. Het zijn snelle beslissers en ze zijn goed ontwikkeld en ambitieus. Om deze generatie te blijven boeien is het van belang om toegevoegde waarde voor hen te creëren. Door een aantrekkelijke bedrijfscultuur aan te bieden, gecombineerd met een technologisch geïntegreerde en inspirerende werkplek. Daarnaast is flexibiliteit essentieel voor deze generatie. Je kunt daarom overwegen om je medewerkers hun eigen werktijden in te laten delen.

Generatie Z (1995 – 2010)

Generatie Z betreedt nu de arbeidsmarkt. Zij zijn in een wereld met weinig beperkingen opgegroeid. Werk staat voor deze generatie niet op de eerste plaats. Ze vinden hun ontwikkeling belangrijker dan geld. Ze willen echt iets bijdragen en gaan graag nieuwe uitdagingen aan. Medewerkers van Generatie Z hebben over het algemeen veel vertrouwen in hun eigen beslissingen en nemen graag verantwoordelijkheid. Bovendien vinden ze hard werken belangrijk.

Voor hen geldt grotendeels hetzelfde als voor Millenials: ze vinden een goede bedrijfscultuur en een inspirerende en moderne werkplek belangrijk om zich prettig te voelen op de werkvloer. Daarnaast willen ze zich continu blijven ontwikkelen. Maar autoriteit op de werkvloer vinden ze niet altijd vanzelfsprekend. Ze hebben de neiging om veel te bevragen en dwingen organisaties daardoor om na te denken over hun manier van werken. Het is dus belangrijk dat hun leidinggevende hen meeneemt in beslissingen.

Generatie Alpha komt eraan

Generatie Alpha is de eerste generatie die volledig opgroeit in de 21ste eeuw en is geboren tussen 2010 en 2024. De eerste lichting van deze generatie is in 2020 dus pas tien jaar oud. En een groot deel van deze generatie is nu nog niet eens geboren. Op dit moment worden er wereldwijd wekelijks ruim 2,5 miljoen Alpha’s geboren. Deze generatie bestaat uit 2 miljard mensen tegen de tijd dat een nieuwe generatie het in 2025 overneemt. Houd de ontwikkeling van deze generatie daarom goed in de gaten!

Hoe werken verschillende generaties samen?

Zoals je ziet verschillen de generaties behoorlijk van elkaar. De manier waarop ze communiceren én waarop ze samenwerken is anders. Dat kan nog wel eens voor misverstanden of frustratie zorgen op de werkvloer. Hoe kun je er als werkgever voor zorgen dat de generatiekloof zo klein mogelijk is? Het is vooral belangrijk dat het management en de team leads weten hoe ze met bepaalde voorkeuren om kunnen gaan. Zorg dat ze weten wat de verschillen zijn en hoe ze daarmee om kunnen gaan. De een heeft liever een e-mail, de ander liever een telefoontje. Houd daar rekening mee, waar dat mogelijk is.

Met welke hardware zijn verschillende generaties tevreden?

Qua hardware kun je natuurlijk niet altijd elk wat wils geven. Maar je kunt wel mensen uit een aantal opties laten kiezen die jij van tevoren vastlegt. De oudere generaties kunnen vaak prima mee met nieuwe technologie, zolang je ondersteuning biedt bij het gebruik ervan. De opties van bijvoorbeeld een interactief scherm zal ook hen kunnen aanspreken, omdat een video call net zo persoonlijk is als een gesprek op kantoor. Zolang je hen helpt hun weg te vinden in de moderne technologie, geef je hen de kans om hun kennis en ervaring effectief over te dragen op de jongere generaties.

Het Nieuwe Werken

Met Het Nieuwe Werken kun je aan veel behoeften van medewerkers voldoen. Hiermee werk je wanneer, waar en hoe je dat wilt. Maar wat houdt het in en hoe werkt dat? Neem gerust contact op met een van onze specialisten.

Lees je liever even verder? Download dan onze whitepaper Het Nieuwe Werken of de infographic
Collaborate from anywhere.