Thuiswerken: de koudwatervrees is eraf

We zijn met een katapult het digitale werken in geschoten. In nog geen drie maanden is het een automatisme geworden om virtueel te vergaderen. Daarmee is onze manier van werken én denken heel snel veranderd.

Trends die zich normaal gesproken nog jarenlang hadden moeten ontwikkelen, zijn in een enorme stroomversnelling terechtgekomen. Met behulp van de nieuwste technologieën zijn we creatiever geworden in hoe en waar we werken.

Hoe gaat ons kantoor in de toekomst uitzien?

Is het eigenlijk wel nodig om vier of vijf dagen per week terug te gaan naar kantoor? Ook nadat het virus niet meer heerst? In veel gevallen niet.

Welk percentage van de totale bezetting gaat terug naar kantoor? En hoe zien de kantoren er straks uit in een 1,5 metersamenleving? Het zou best kunnen dat de bezettingsgraad dadelijk nog maar 20 procent, 25 procent of 50 procent hoeft te zijn. We gaan dan alleen nog naar kantoor om te brainstormen, voor creatieve processen en met elkaar samen te werken. Activiteiten waarbij je volledige focus bij nodig hebt of die je makkelijk alleen kunt doen gebeuren steeds vaker vanuit thuis. De kernvraag wordt: is het voor jouw functie écht nodig dat je elke dag op kantoor bent?’ Het is dus tijd om te gaan herdefiniëren wat maximale bezetting betekent.

Het thuiswerken bevalt ons wel goed

Maar liefst 53 procent van de werkende Nederlander staat positief tegenover thuiswerken. Ook zegt bijna de helft na de coronacrisis (deels) vanuit huis te willen blijven werken. Zo is volgens hen werk beter te combineren met hun gezien, concentreren zich beter of kunnen hun eigen tijd flexibeler indelen.

Er leeft dan ook het vermoeden dat veel organisaties zullen vasthouden aan thuiswerken. De focus zal dan ook liggen op de juiste technologie en cultuur om de overgang van kantoor naar huis zo naadloos mogelijk te maken.

Deze voordelen brengt thuiswerken met zich mee

Dat thuiswerken best wel fijn is merken we aan veel mensen. Maar op welk vlak dan? Wat zijn de échte voordelen en weegt dit op tegen die van een fysieke kantoorplek?

1. Je creëert gemotiveerde en productievere medewerkers

Door het verantwoordelijkheidsgevoel en de vrijheid die werknemers krijgen met thuiswerken worden zij extra gemotiveerd. Hiernaast gaat er geen tijd meer verloren aan reizen en kun je vaak geconcentreerder werken. Hiermee werken je werknemers ook nog eens een stuk productiever. Win-win situatie, toch?

2. Je bespaart op kosten

Thuiswerken zorgt voor extra kosten, maar je bespaart juist weer op andere gebieden. Wie nu ‘reist’ tussen de eettafel en het bureau op zolder maakt geen reiskosten. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten: de medewerker heeft minder reistijd, de werkgever bespaart op reiskosten.

Zo kan het mobiel werken het aantal vierkante meters kantoorruimte dat een bedrijf nodig heeft flink terugdringen. Gemiddeld kost een werkplek in Nederland duizenden euro’s per maand. Daaronder vallen de huisvestingskosten, IT-kosten en een klein deel diensten en middelen (zoals schoonmaak en meubels). Bij veel organisaties kan tot wel 50 procent op de kosten van huisvesting bespaard worden. Check de infographic The Future Of Work voor nog meer facts and figures.

Iedere werknemer is logischerwijs een verbruiker. Een verbruiker van stroom, koffie, water én van een vaste werkplek. Wanneer iedereen binnen een bedrijf frequenter thuiswerkt, scheelt dat enorm in de kosten.

3. Je draagt bij aan een beter milieu

Met thuiswerken draag je een steentje bij aan een schoner milieu. Minder mensen in het openbaar vervoer en minder mensen met de auto. Na slechts drie maanden zien we nu al dat de CO2-uitstoot en fijnstof drastisch is afgenomen. De mens creëert zélf maar liefst 80 procent van alle fijnstofuitstoot. Vooral rond de grote verkeersknooppunten is de luchtkwaliteit er het slechtste aan toe: een direct bewijs dat vooral de auto de boosdoener is.

Als we dus met z’n allen nét wat meer thuiswerken en minder vaak het OV of de auto pakken, dan scheelt dat dus behoorlijk.

4. Goed werkgeversimago

Een resultaat van de andere voordelen: een goed werkgeversimago. Een hoge werknemerstevredenheid én een stuk maatschappelijk verantwoord ondernemen straalt af op de werkgever.

Mensen laten thuiswerken toont hiernaast dat je als werkgever vertrouwen hebt én dat je flexibel bent. Zo scoor je ook enorm goed bij de millennials die op zoek zijn naar dé nieuwe methode van werken en de bijkomende flexibiliteit. Deze combinatie zorgt ervoor dat jij bouwt aan een positief werkgeversimago.

Wil je graag meer weten over thuiswerken en hoe je dit het beste kunt implementeren in jouw organisatie? Neem dan contact op met een van onze specialisten of lees ons whitepaper Het Nieuwe Werken.