#
Blog

Telewerken: begin met een thuiswerkbeleid

We zien dat het thuiswerken ons best goed af gaat, maar dat er toch veel onduidelijkheid bestaat. Hoe vaak per week mag je thuiswerken? Wie kan wanneer thuiswerken? Er is behoefte aan een duidelijk thuiswerkbeleid. Daarom geven wij jou in deze blog concrete handvaten hoe jij dit kunt inrichten in jouw organisatie. Lees je mee?

Stap 1: Definieer de aanpak van jouw organisatie

Formuleer je aanpak en zet het op papier.

Het definiëren van processen is de eerste stap naar een thuiswerkbeleid. Hebben jouw werknemers de mogelijkheid om thuis te werken? Communiceer dan duidelijk hoe vaak ze dat kunnen doen, wie ze moeten informeren en hoe dit gecommuniceerd moet worden binnen het team. Stel een beleid op dat werken op afstand eenvoudig maakt.

Stap 2: Bewaar het overzicht binnen je afdeling

Met telewerken loop je al snel het gevaar dat je als manager niet weet wie wanneer of waar op kantoor is.

Wil je graag op een makkelijke manier het overzicht bewaren? Creëer dan een online agenda waar iedereen van jouw team toegang tot heeft. Vraag elke werknemer de dagen in te vullen wanneer hij of zij op kantoor is en vanuit thuis werkt. Zo zie je in een handomdraai wat de bezetting op kantoor is en of er voldoende ruimte gegarandeerd wordt tussen de werkplekken. Een tip: zorg voor voldoende afwisseling. Op die manier ziet nog steeds het hele team elkaar op frequente basis.

Stap 3: Afspraken over werktijden én werkplekken

Met thuiswerken komt veel flexibiliteit en vrijheid. Dit is ook van grote invloed op de werktijden van jouw collega’s.

Met thuiswerken hoeven we ons niet langer aan vaste tijdstippen te houden. Zodoende delen we onze werkdagen anders in én staan we niet meer met z’n allen om vijf uur in de file. Het vaststellen van een reeks werkuren of richtlijnen helpt om ervoor te zorgen dat iedereen verbonden is wanneer dat nodig is, terwijl ze ook van de flexibiliteit van telewerken genieten.

Benieuwd hoe je ook vanuit thuis efficiënt samenwerkt met elkaar? Lees hier meer over in het e-book het hybride werken.

Stap 4: voorkom miscommunicatie en onderlinge nijd

Het ene team mag drie keer per week thuiswerken en het andere team niet tot nauwelijks.

Een grote fout, want zo ontstaat veel onnodige onderlinge nijd tussen afdelingen. Creëer daarom één beleid dat geldt voor alle werknemers. Is dit niet mogelijk vanwege werk gerelateerde oorzaken? Zorg dan voor duidelijke communicatie en een onderbouwd verhaal.

Tips voor thuiswerken

Op zoek naar concrete tips jouw medewerkers om thuis te werken? Lees dan in onze blog met welke middelen je hen helpt om hun thuiswerkplek productiever, efficiënter én aangenamer maken.

Lees ons blog 'Tips voor thuiswerken':

Thuiswerken: geen luxe, maar noodzaak

Werken jouw werknemers nog niet vanuit thuis? Grote kans dat er veel onbegrip leeft, vooral tijdens het coronavirus. Telewerken wordt immers binnen iedere organisatie aangeraden.

Hiernaast loop je er hoogstwaarschijnlijk ook veel nieuwe talenten mee mis. Thuiswerken wordt tegenwoordig als vanzelfsprekend gezien. Het is kostenefficiënter, mensen werken productiever en de werknemerstevredenheid stijgt in een rap tempo. De voordelen spreken voor zich, toch? Het is dus tijd om actie te nemen. Heb jij hulp nodig in het verkennen van de opties binnen thuiswerken? Neem dan contact op met onze Workplace & Mobility specialisten.

Vorige
Zo werk je overal efficiënt: Activity Based Working
Volgende
Altijd en overal samenwerken
#

Meer weten?

Neem contact op met Anouk Offermanns, Consultant Workplace & Mobility.