#
Blog

Anything as a Service (XAAS) | Wat houdt het in?

De laatste jaren heeft er een verschuiving plaatsgevonden van het bezit naar het gebruik van verschillende IT oplossingen. Je hoort de termen Anything as a Service en XAAS dan ook steeds vaker. Anything as a Service, afgekort naar XAAS, is een verzamelnaam voor het aanbieden van het gebruik van een IT product of een IT dienst. Lees in ons blog hoe het werkt, wat je ervan kunt verwachten en hoe je een dienst met een gerust hart uit kunt besteden.

Als je een XAAS-oplossing afneemt ben je geen eigenaar van het product of de dienst, maar heb je als het ware een abonnement op het gebruik ervan. De ’X’ in XAAS staat voor een onbekende waarde, ofwel anything. Zo ontstaat er een overkoepelende term voor alle nieuwe producten of diensten die in een 'as-a-service'-model worden ontwikkeld.

Hoe werkt Anything as a Service?

XAAS werkt eigenlijk volgens hetzelfde principe als verzekeringen. Door het bundelen van middelen verlaag je de TCO die je doorgeeft aan de klant. Een bedrijf kan bijvoorbeeld een applicatie uitvoeren waarvoor één persoon fulltime moet worden onderhouden. Maar de loonkosten, opleidingskosten en het risico dat die medewerker afwezig is kun je allemaal wegstrepen door de werkzaamheden als een service uit te besteden. Dit is logisch voor bedrijfskritische systemen waar de interne infrastructuur het niet bij kan houden. Er is één prijs die consistent is, en het risico van het menselijke element minimaliseer je op deze manier.

Wat kun je verwachten van XAAS?

DAAS, SAAS, PAAS, IAAS, MAAS, NAAS: er zijn steeds meer vormen van XAAS te vinden. Het kan om hardware gaan zoals bij Device as a Service of Mobile as a Service, maar ook om diensten zoals bij Software as a Service.

De gemeenschappelijke factor van al deze vormen is het servicemodel. Maar waarom zou je kiezen voor een XAAS-oplossing in plaats van het traditionele aankoopmodel? Behalve de inkoppers schaalbaarheid en flexibiliteit zijn er nog een aantal grote voordelen:

Betere ervaring voor eindgebruiker

Medewerkers verwachten moderne technologie die naadloos werkt. Doordat je met een XAAS-oplossing altijd gebruik maakt van de nieuwste technologieën en up-to-date apparaten zijn je medewerkers productiever.

Zo bespaar je niet alleen tijd en geld, maar verhoog je ook de werknemerstevredenheid.

Lagere investering voor je organisatie

Een belangrijke reden waarom bedrijven kiezen voor XAAS-oplossingen is de lagere initiële investering. Je hoeft als organisatie zelf geen hardware, software of extra opslagruimte aan te schaffen en in de meeste gevallen betaal je ook geen implementatiekosten. In plaats daarvan betaal je abonnementskosten voor een vaste prijs per maand. Dit kan een vast bedrag per gebruiker zijn, of berekend worden naar verbruik.

Het verschuiven van de traditionele inkoop (CAPEX) naar operationele kosten (OPEX) zorgt ervoor dat de kosten voorspelbaar en transparant zijn en doordat je alleen betaalt voor wat je gebruikt maak je geen onnodige kosten.

Lagere werkdruk voor IT afdeling

Een reden om te kiezen voor XAAS is het ontzien van je IT afdeling. De technische ondersteuning en expertise zorgen ervoor dat jouw IT medewerkers zich kunnen focussen op hun kerntaken. Zo zijn ze minder tijd kwijt aan onderhoud en het verlenen van service.

Zo verlaag je de werkdruk en houd je ze tevreden.

Meer weten over Device as a Service?

Ontdek de voordelen van DAAS. En lees onder andere waarom het de werkdruk van de IT manager verlaagt.

Device as a Service cijfers en trends infographic: 

Download de infographic

Hoe betrouwbaar is XAAS?

Ondanks de voordelen kun je je afvragen hoe verstandig het is om bepaalde processen uit handen te geven door middel van XAAS-oplossingen.

Je geeft immers een stukje controle uit handen. Je hebt niet altijd zicht op wat er gaande is bij de leverancier en wat er gebeurt met de verdere ontwikkeling van het product of de dienst die je afneemt.

Hoe zorg je er dan voor dat de continuïteit van je abonnement gegarandeerd is?
Allereerst is het natuurlijk verstandig om met een stabiele, financieel gezonde partij in zee te gaan. Maar daarnaast kun je eraan denken om bijvoorbeeld een garantieclausule te bedingen. Zo bescherm jij je organisatie terwijl je toch de vruchten plukt van Anything as a Service.

Wat is de toekomst van XAAS?

De toekomst van XAAS lijkt rooskleurig door de vooruitgang die we waarnemen. De belangrijkste reden voor de opkomst is het gemak van upgraden en de integratie van slimme apparaten. Dit verbindt bedrijven enerzijds direct of indirect met elke mogelijke markt en consument. Anderzijds biedt het ook inzichten voor de fabrikant over het innoveren van hun services en in te spelen op de behoefte van de klant en de eindgebruiker.

Device as a Service (DAAS)

Een van onze XAAS-oplossingen is Device as a Service (DAAS). DAAS is een dienst waarbij je voor een vaste prijs per maand devices afneemt, compleet met de bijbehorende IT services en support. Alle bijkomende diensten zoals configuratie, plaatsing, ondersteuning, support en zelfs de afvoer van oude apparatuur zijn bij de prijs inbegrepen.

Powered by

Vorige
Device as a Service (DAAS): van bezit naar gebruik
Volgende
Hardware leasen of Device as a Service?
#

Meer weten?

Neem contact op met Niels Pauel, Teamleider Outside Sales.